Załącznik do Zarządzenia nr 8/2018
Kierownika Powiatowego Środowiskowego
Domu Samopomocy w Golubiu- Dobrzyniu
z dnia 23.05.2018
Regulamin Organizacyjny
Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy w Golubiu-Dobrzyniu
Rozdział I
Podstawy prawne
§ 1
I Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy w Golubiu-Dobrzyniu działa na podstawie:
l) ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2017 r.,
poz. 882 z póź, zm.),
2) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2016 r., poz. 930 ze zm.),
3) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 814),
4) rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r., w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz. U. Nr 238, poz. 1586 ze zm.),
5) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1870 z póź. zm.),
6) statutu Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy w Golubiu-Dobrzyniu,
7) Uchwała nr XLVI/200/2017 Rady Powiatu Golubsko-Dobrzyńskiego z dnia 25 lipca 2017 r. w sprawie utworzenia Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy w Golubiu-Dobrzyniu wraz ze statutem.
Rozdział II.
Postanowienia ogólne
§ 2
Regulamin organizacyjny, zwany dalej „Regulaminem", określa organizację oraz zasady funkcjonowania Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy w Golubiu-Dobrzyniu zwanego dalej „Domem” lub „PŚDS”.
§ 3
Cele i zadania Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy w Golubiu-Dobrzyniu określa Statut.
§ 4
1. Dom jest domem typu BC, przeznaczonym dla 300sób:
l) upośledzonych umysłowo — typ B,
2) wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych- typ C,
2. Dom jest ośrodkiem wsparcia pobytu dziennego.
3. Dom ma zasięg terytorialny i obejmuje teren Powiatu Golubsko-Dobrzyńskiego.
§ 5
I . Funkcjonowanie Domu określają:
1) statut Domu,
2) regulamin organizacyjny,
3) programy działalności Domu (dla typu B i typu C), 4) plany pracy Domu na każdy rok.
2. Realizacja zadań następuje w oparciu o przepisy obowiązującego prawa.
§ 6
1. Dom prowadzi działalność od poniedziałku do piątku w godzinach 700—15 00 .
2. W ramach działalności Domu, za zgodą kierownika Domu, w wyznaczonych przez niego dniach i godzinach, mogą odbywać się zajęcia klubowe przeznaczone dla uczestników, osób oczekujących na przyjęcie oraz byłych uczestników Domu.
§ 7
Dom umożliwia uczestnikom spożywanie gorącego posiłku, przygotowanego w ramach treningu kulinarnego.
§ 8
Dopuszcza się możliwość zamknięcia Domu w czasie ferii letnich lub zimowych na okres nie dłuższy niż 15 dni roboczych w roku kalendarzowym, po wcześniejszym uzgodnieniu z uczestnikami lub ich opiekunami.
Rozdział III
Kierowanie do Domu i odpłatność za usługi
§ 9
1. Wniosek o skierowanie do Domu składa się do ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o skierowanie.
2. Wniosek może złożyć sam zainteresowany bądź jego opiekun prawny.
§ 10
1 Skierowanie do Domu następuje w drodze decyzji administracyjnej wydanej z upoważnienia Starosty Golubsko-Dobrzyńskiego przez Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Golubiu-Dobrzyniu:
1) na czas określony, nie dłuższy niż 3 miesiące, konieczny do dokonania oceny możliwości zaproponowania osobie indywidualnego planu postępowania wspierająco - aktywizującego oraz okresu, jaki będzie niezbędny do jego realizacji - w przypadku osób, które po raz pierwszy występują o skierowanie do Domu,
2) na czas określony, uzgodniony z kierownikiem Domu, niezbędny do realizacji indywidualnego planu postępowania wspierająco-aktywizującego uczestnika.
§ 11
Termin przyjęcia do Domu ustala kierownik Domu w porozumieniu z osobą kierowaną lub jej opiekunem prawnym.
§ 12
W razie częstych nieobecności uczestnika, trwających przez okres dłuższy niż 10 dni roboczych i związanej z tym możliwości świadczenia usług dla dodatkowych osób, do Domu mogą być skierowane kolejne osoby, w liczbie nie przekraczającej liczby uczestników o częstych nieobecnościach.
§ 13
l . Zasady ustalania i ponoszenia odpłatności za usługi świadczone w Domu regulują przepisy ustawy o pomocy społecznej.
2. Wysokość odpłatności określa decyzja administracyjna kierująca uczestnika do Domu.
Rozdział IV.
Struktura organizacyjna
§ 14
1. Strukturę organizacyjną Domu tworzą następujące komórki organizacyjne:
l) Dział ekonomiczno -administracyjny, 2) Zespół wspierająco -aktywizujący.
§ 15
l . W Domu tworzy się następujące stanowiska pracy:
l) Kierownik,
2) Pracownik socjalny,
3) Pedagog,
4) Psycholog,
5) Terapeuci zajęciowi,
6) Fizjoterapeuta.
2. W Domu mogą być utworzone inne stanowiska pracy, zgodne z aktualnymi potrzebami.
3. Pracownik Domu, przy wykonywaniu zadań w szczególności:
1) kieruje się zasadą dobra uczestników i ich rodzin oraz poszanowania godności i prawa do samostanowienia,
2) dba o wysoką jakość świadczonych usług i jak najwyższą ich skuteczność,
3) na bieżąco i rzetelnie dokumentuje pracę,
4) zachowuje w tajemnicy informacje dotyczące uczestników, uzyskane w toku czynności zawodowych.
4. Szczegółowe obowiązki pracowników Domu określają zakresy czynności, uprawnień i odpowiedzialności ustalone przez kierownika Domu.
§ 16
1. Domem kieruje kierownik a w czasie jego nieobecności wyznaczony przez niego pracownik.
2. Kierownik organizuje i odpowiada za całokształt funkcjonowania Domu, w szczególności:
l) czuwa nad planowym i terminowym wykonywaniem zadań Domu zgodnie z zasadami oszczędnej, celowej i planowej gospodarki,
2) ustala wzajemne podległości i zakresy czynności pracowników, 3) prowadzi politykę kadrową,
4) opracowuje i realizuje budżet, opracowuje plany finansowe,
5) prowadzi prawidłową gospodarkę powierzonym mieniem,
6) sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp, sanitarnych i p. poż. przez podległych pracowników i osoby korzystające z usług Domu,
7) reprezentuje Dom na zewnątrz wobec władz, instytucji i organizacji oraz składa
w jego imieniu oświadczenia z zachowaniem obowiązujących przepisów,
8) czuwa nad zapewnieniem właściwego poziomu świadczonych usług,
9) wydaje zarządzenia w sprawach związanych z wykonywaniem funkcji kierownika, 10) analizuje i zatwierdza plany pracy, tematykę, formy i metody działań wspierająco
— aktywizujących, prowadzonych przez pracowników Domu,
11) czuwa nad zapewnieniem pełnej opieki osobom korzystającym z usług Domu tj. bezpiecznych, uregulowanych warunków pobytu i opieki,
12) utrzymuje kontakt z rodzinami osób uczestniczących w zajęciach Domu,
13) tworzy warunki do podnoszenia kwalifikacji przez pracowników Domu.
§ 17
l . Za prowadzenie spraw finansowo - księgowych Domu odpowiada księgowy jednostki nadrzędnej (tj. Księgowy Starostwa Powiatowego w Golubiu-Dobrzyniu), w szczególności:
1) opracowuje plany finansowe,
2) prowadzi rachunkowość Domu zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
3) prowadzi sprawozdawczość finansową,
4) nadzoruje prawidłowe wykonanie budżetu Domu i przestrzeganie dyscypliny finansowej.
2. Szczegółowe uprawnienia i obowiązki księgowego określają odrębne przepisy.
Rozdział V
Zespól Wspierająco — Aktywizujący
§ 18
Działalność Domu planowana jest w oparciu o pracę Zespołu Wspierająco - Aktywizującego zwanego dalej „Zespołem”.
§ 19
1. Zespół Wspierająco - Aktywizujący tworzy kierownik Domu.
2. W skład Zespołu wchodzą pracownicy merytoryczni Domu:
1) kierownik,
2) pracownik socjalny,
3) pedagog,
4) psycholog
5) terapeuci zajęciowi,
6) 6) fizj oterapeuta.
1. Do zadań Zespołu należy w szczególności:
1) opracowywanie i realizacja planów pracy,
2) prowadzenie dokumentacji z przebiegu postępowania (notatki, dzienniki zajęć, dokumentacja indywidualna uczestników itp.),
3) opracowywanie i realizacja indywidualnych planów postępowania wspierająco aktywizującego,
4) aktywizującego i osiągniętych rezultatów, okresowa ocena realizacji indywidualnych planów postępowania wspierająco,
5) koordynowanie działań terapeutycznych i wspierająco -aktywizujących, 6) podejmowanie inicjatyw dotyczących pracy Domu,
7) wymiana doświadczeń w zakresie treści i metod pracy.
2. Zespół wspierająco - aktywizujący zbiera się w zależności od potrzeb, jednak co najmniej raz na 6 miesięcy, celem omówienia realizacji indywidualnych planów postępowania wspierająco - aktywizującego i osiągniętych rezultatów a także ewentualnej możliwości ich zmian.
Rozdział VI.
Usługi świadczone w Domu
§ 21
1. Dom świadczy usługi w formie zajęć zespołowych lub indywidualnych.
2. Usługi w Domu obejmują w szczególności:
l) trening umiejętności spędzania czasu wolnego, 2) trening funkcjonowania w codziennym życiu,
3)pomoc w załatwianiu spraw urzędowych,
4)trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów, 5) poradnictwo psychologiczne,
6) niezbędną opiekę, 7) pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych,
8) terapię ruchową,
9) terapię zajęciową,
10) pracę socjalną.
3. W celu dokumentowania świadczonych usług w Domu jest prowadzona dokumentacja zbiorcza oraz indywidualna każdego uczestnika.
Rozdział VII.
Współpraca
§ 22
Dom, w celu zapewnienia integracji społecznej uczestników współpracuje z:
l) rodzinami, opiekunami i innymi osobami bliskimi,
2) ośrodkami pomocy społecznej oraz powiatowym centrum pomocy rodzinie,
3) poradniami zdrowia psychicznego, szpitalem psychiatrycznym i innymi zakładami opieki zdrowotnej,
4) ośrodkami kultury i organizacjami kulturalno -rozrywkowymi,
5) powiatowym urzędem pracy,
6) organizacjami samorządu terytorialnego,
7) jednostkami świadczącymi usługi dla osób niepełnosprawnych w tym: warsztatami terapii zajęciowej, spółdzielniami socjalnymi, zakładem aktywności zawodowej,
8) placówkami oświatowymi,
9) domami pomocy społecznej,
10) innymi osobami i podmiotami działającymi na rzecz integracji społecznej uczestników,
11) kościołami i związkami wyznaniowymi.
Rozdział VIII.
Prawa i obowiązki uczestników
§ 23
W Powiatowym Środowiskowym Domu Samopomocy powoływana jest Rada Domu działająca jako rzecznik interesów uczestników.
§ 24
1. Uczestnicy mają prawo do:
l) korzystania ze wszystkich usług świadczonych przez Dom,
2) godnego podmiotowego traktowania,
3) uzyskiwania stosownej pomocy w zaspokajaniu swoich potrzeb,
4) zachowania tajemnicy spraw ich dotyczących,
5) współdecydowania na miarę możliwości w sprawach jego osoby,
6) rzetelnego rozpatrywania i wyjaśniania przez kierownika Domu wnoszonych przez uczestników lub opiekunów skarg,
7) zapoznawania i wyjaśniania zasad o wzajemnych relacjach uczestników między sobą oraz pracownikami Domu,
8) jak najpełniejszej realizacji własnych potrzeb, oczekiwań i zainteresowań, 9) uczestniczenia w sprawach Rady Domu.
2. Uczestnicy mają obowiązek:
l) przestrzegania zasad współżycia społecznego, a szczególnie:
a) okazywania szacunku kolegom, terapeutom i opiekunom,
b) przeciwstawiania się objawom brutalności i wulgarności,
c) szanowania poglądów i przekonań innych ludzi,
2) dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów,
3) troszczenia się o mienie Domu i jego estetyczny wygląd,
4) starania się o utrzymanie czystości i porządku na terenie Domu.
§ 25
Wobec uczestnika, który w sposób rażący i pc»marzający się narusza ustalony w Domu porządek i dyscyplinę, zespół wspierająco - aktywizujący wyciąga konsekwencje w postaci skreślenia z listy uczestników.
Rozdział IX.
Gospodarka finansowa
§ 26
1. Źródłami finansowania Domu są:
l) środki przyznane z dotacji Wojewody,
2) środki własne z budżetu Powiatu Golubsko-Dobrzyńskiego,
3) środki z programów i projektów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w tym Unii Europejskiej,
4) darowizny, zapisy, spadki oraz inne zgonie z obowiązującymi przepisami prawa.
Rozdział X
Inspektor Ochrony Danych
§ 27
1. Zespół Inspektora Ochrony Danych składa się z Inspektora ochrony danych i jego pracowników. Zespół Inspektora ochrony danych podlega bezpośrednio Kierownikowi Powiatowego Srodowiskowego Domu Samopomocy.
2. Inspektor ochrony danych wykonuje następujące zadania:
1) informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych oraz innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych i doradzanie im w tej sprawie,
2) monitorowanie przestrzegania ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty,
3) udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania zgodnie z art. 35 RODO,
4) współpraca z organem nadzorczym,
5) pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami, o których mowa w art. 36 RODO, oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach,
6) pełnienie roli punktu kontaktowego dla osób, których dane dotyczą, we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługuj ących im na mocy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, 7) prowadzenie rejestru czynności lub rejestru kategorii czynności.
2. Inspektor ochrony danych wypełnia swoje zadania z należytym uwzględnieniem ryzyka związanego z operacjami przetwarzania, mając na uwadze charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania.
3. W PŚDS powołany jest Zespół ds. szacowania ryzyka dla przetwarzania danych, w skład których wchodzą:
1) Zespół Inspektora Ochrony Danych
2) Kierownik
3) Pracownik socjalny,
4) Terapeuta zajęciowy/ pedagog,
5) Terapeuta zajęciowy
Rozdział XI
Postanowienia końcowe
§ 28
l . Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy w Golubiu-Dobrzyniu używa pieczęci zawierającej jego nazwę i adres.
2. Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy w Golubiu-Dobrzyniu dla celów korespondencji używa skrótu „PŚDS”.
§ 29
Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzonym przez jednostkę prowadzącą.